Träning och hälsa under graviditeten

Graviditeten är en tid som innebär stora förändringar i kroppen och livet. Att värna om hälsan är något vi alla borde göra hela livet, men under graviditeten är detta speciellt viktigt. Och det finns mycket man kan göra för att vara hälsosam under denna period.

Träning är något vi idag vet är väldigt bra under graviditeten. Det kan hjälpa till att undvika en rad vanliga besvär, underlätta förlossningen och göra det lättare att komma tillbaka i form efter den.

Som med så mycket annat brukar man ofta dela upp träning under graviditeten i trimestrarna. Under första trimestern är det i regel okej att träna det mesta. Det är först när magen börjar växa som det blir viktigt att justera träningen. Mage och rygg är två områden som man verkligen kan dra fördel av att träna upp styrkan i. En viktig punkt att komma ihåg är att man inte ska träna för tungt. Målet är att hålla en god fysik inte att försöka nå ett personbästa eller liknande.

Förutom träningen finns det mycket annat man kan göra för att hålla god hälsa. Att hälsa näringsrik och nyttig mat är något man kommer väldigt långt med. Behovet av ett fåtal ämnen ökar dock under graviditeten; folsyra och järn är de två man oftast talar om. Och medan detta absolut går att tillgodose i kosten är det väldigt vanligt att säkerställa detta behov med kosttillskott. I specialistbutiker som Graviditetskollen kan man snabbt och enkelt hitta dessa och andra bra saker att ha under gravidmånaderna.

I tredje trimestern när magen är som störst kan många vardagsaktiviteter bli svårare att utföra. Under aktiviteter som städning är det vanligt att böja ryggen, men det lägger onödig belastning på en gravid kropp. Vad man istället kan se till att göra är att hålla ryggen rak och böja det främre benet istället. Att lyfta saker blir också mer besvärligt då det inte bara belastar ryggen utan även ökar trycket mot bäckenbotten. Vad man absolut bör undvika är att lyfta och vrida kroppen samtidigt.