Träning och kosten

Om du har kommit igång med träningen kommer det oftast på köpet att man blir mer intresserad av att äta rätt. Idag tänkte vi gå igenom vad man bör tänka på kring kosten som gör att du får ut mer av din träning och får bättre hälsa. På Greatlife.se hittar du ett brett utbud av hälsokost och kosttillskott. Det finns olika tillskott för olika livssituationer, kika in på sidan för att läsa mer om vad just du behöver.

Mat innan träning

Innan ett träningspass är det klokt att inte äta så mycket mat och helst inte för tätt inpå. Äter du för mycket tenderar ditt blodtryck att sjunka till följd av att kroppen bryter ned maten och du blir trött, vilket är det motsatta du vill känna inför ett träningspass. Äter du en måltid precis innan passet samlas blod kring buken och det är då svårare för blodet att nå musklerna. Om du ska träna styrketräning kan du äta cirka en till två timmar före ett pass, men om du ska träna med hög intensitet kan det vara bra att hålla måltiden innan två timmar. Att träna på fastande mage är inte farligt men du kan riskera att bryta ned muskler och bli illamående. Du kan även anpassa vilken typ av mat du äter beroende på vad du vill åstadkomma med din träning. Om du är ute efter att bygga muskler är det bra med ett mellanmål bestående av keso och frukt. Vill du istället bränna fett är den bästa tidpunkten att göra det på morgonen. Du kan också tänka på att inte äta för mycket kolhydrater innan träningen utan istället protein och fett.

Under och efter träning

Om du utför ett träningspass med hög intensitet i mer än sextio minuter kan det vara bra att fylla på med någon typ av sportdryck, men detta behövs inte om du är ute på en promenad eller en lätt joggingtur. Efter ett träningspass behöver kroppen få påfyllnad av energi så att musklerna inte bryts ned. Är du ute efter att bränna fett är det ändå väldigt viktigt att få i sig något. Det handlar om att bygga muskler som gör att din förbränning ökar var dag. Som mellanmål efter träningen kan du välja något innehållande både protein och kolhydrater, det kan vara en så kallad sportbar och lite banan. Efter cirka två timmar bör du äta en riktig måltid. Tänk gärna på att maten kan innehålla lite salt om du haft ett pass med hög intensitet så vätskebalansen förblir god.